Politechnika Śląska, Wydział AEiI

Podczas V edycji Dnia Nauki i Przemysłu zostanie Państwu zaprezentowany BEZZAŁOGOWY SYSTEM LATAJĄCY Z PRZEZNACZENIEM DO WYKONYWANIA ZADAŃ ROZPOZNAWCZO-OBSERWACYJNYCH
Wykonany w ramach konsorcjum naukowo-przemysłowego, utworzonego przez Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej oraz firmę Flytronic, bezzałogowy system latający składa się z następujących elementów: bezzałogowy samolot, platforma czterowirnikowa oraz stacja kontroli naziemnej. Opracowany demonstrator technologii składa się z modułów sprzętowych wyposażonych w zaawansowane środki techniczne oraz wbudowane algorytmy sterowania i obróbki danych umożliwiające wykonywania zadań rozpoznawczo-obserwacyjnych. Ze względu na specyfikę podejmowanych działań system jest wyposażony w wymienny typ obiektu latającego: wiropłat typu quadrotor lub płatowiec typu samolot.
Quadrotor jest obiektem typu VTOL (ang. Vertical Take-Off and Landing) o niekonwencjonalnej budowie napędzany za pomocą czterech śmigieł wytwarzających siłę ciągu. Posiada możliwość pionowego startu i lądowania na obszarach trudnodostępnych i o małej powierzchni. Cechuje się dużą wszechstronnością i zdolnością do wykonywania bardzo specyficznych zadań. Ze względu na niewielkie rozmiary i małe wymagania w odniesieniu do zaplecza logistycznego można platformę umieścić w kontenerze. Samolot jest zoptymalizowany do lotu w trybie motoszybowca. Oznacza to, że silnik elektryczny uruchamiany jest cyklicznie, dzięki czemu samolot uzyskuje dużą prędkość wznoszenia. Podstawową zaletą, odróżniającą samolot od quadrotora, jest możliwość uzyskania znacznie większego zasięgu. Pozwala to na realizację misji na rozległych obszarach terenu. Lot ślizgowy pozwala na optymalizację zużycia energii elektrycznej co skutkuje wydłużeniem czasu realizacji misji rozpoznawczych. Ponadto, wyłączenie silników pozwala na realizację zadań obserwacyjnych bez hałasu. Niedogodnością stosowania płatowców jest niemożność umiejscowienia platformy w zadanym położeniu. Samolot skonstruowano w postaci modułowej umożliwiającej transport w niewielkim opakowaniu.
Prototyp systemu rozpoznawczo-obserwacyjnego zawiera zaimplementowane oprogramowanie współpracujące z systemem wizyjnym zamontowanym na platformie latającej. System wizyjny umożliwia, w czasie rzeczywistym, podgląd otoczenia w jakim znajduje się aparat latający wraz z możliwością korekcji orientacji układu nośnego głowicy wideo. Dodatkowo demonstrator posiada narzędzie aplikacyjne umożliwiające pracę w trybie detekcji ruchu oraz śledzenia obiektów znajdujących się w polu widzenia sensora wideo. Ważną cechą systemu jest przyjazność konstrukcji bezzałogowych platform latających dla użytkownika. Objawia się to łatwością obsługi prototypu, nawet dla operatorów o niewielkim doświadczeniu w zakresie obsługi platform typu UAV.