Politechnika Śląska, Wydział Elektryczny

Wydział Elektryczny Politechniki Śląskiej jest państwową jednostką dydaktyczno-badawczą największej uczelni technicznej regionu. Jest to jeden z czterech pierwszych, najstarszych wydziałów (powstał w 1945 roku) i jedyny, który od początku swego istnienia nie zmienił nazwy. Wydział prowadzi studia stacjonarne, niestacjonarne, doktoranckie oraz podyplomowe na kierunkach: elektrotechnika, elektronika i telekomunikacja, energetyka, informatyka oraz mechatronika (w tym studia w języku angielskim). Na Wydziale Elektrycznym wykonywane są prace badawcze z szeroko rozumianej elektrotechniki, energoelektroniki, jakości energii elektrycznej, metrologii i informatyki. Wydział Elektryczny współpracuje z ponad 60 uczelniami zagranicznymi zapewniając studentom możliwość odbycia stażu lub wyjazdy naukowe na tych uczelniach. Dzięki współpracy z polskimi firmami branżowymi studenci już w trakcie studiów poznają specjalistyczny rynek pracy, a poprzez praktyki dyplomowe u przedsiębiorców nabierają doświadczenia praktycznego.

Katedra Energoelektroniki, Napędu Elektrycznego i Robotyki (KENER) – Wydziału Elektrycznego Politechniki Śląskiej jest jednostką naukowo badawczą, która wspólnie partnerami – Centrum Zaawansowanych Systemów Produkcyjnych oraz firmami Korporacja Wschód Sp. z o.o. i ETRONIKA Sp. z o.o.– zrealizowała projekt “ Zintegrowanego Systemu Kierowania Akcją Ratowniczą z wykorzystaniem innowacyjnych technologii Rapid Manufacturing ” współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Istotą opracowanego rozwiązania Zintegrowanego Systemu Kierowania Akcją Ratowniczą (ZSKAR) jest połączenie funkcjonalności podsystemu nawigacji i podsystemu prowadzenia bezpośredniej obserwacji oraz przeszukiwania przestrzeni wokół jednostki ratowniczej. Obydwa wymienione wyżej podsystemy są w różnym stopniu wykorzystywane przez operatora ZSKAR w trakcie trwania poszczególnych etapów akcji poszukiwawczo ratowniczej. Zrealizowana koncepcja ZSKAR znacznie ułatwi pracę operatora i załogi statku ratowniczego SAR Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Oprogramowanie ZSKAR jest kompatybilne z urządzeniami do nawigacji morskiej działającymi zgodnie z protokołem NMEA 0183, w szczególności: GPS, AIS, ARPA, Anemometr, Żyrokompas, Autopilot. Zasadniczymi elementami stanowiska demonstracyjnego ZSKAR jest optoelektroniczna głowica obserwacyjna typu PO-S1 oraz pulpit operatora. Wszystkie rozwiązania konstrukcyjne prezentowanego systemu, zostały wykonane w innowacyjnych technologii Rapid Manufacturing. Oprogramowanie Modułu Wielofunkcyjnego Panelu Operatorskiego ZSKAR składa się z dwóch niezależnie działających modułów programowych. W podsystemie nawigacji dostosowano do funkcjonalności ZSKAR oprogramowanie NAVCRUISER. Na potrzeby podsystemu prowadzenia bezpośredniej obserwacji oraz przeszukiwania przestrzeni wokół jednostki ratowniczej opracowano specjalistyczne, dedykowane do ZSKAR oprogramowanie.

Roboty mobilne Hexor II

Sześcionożne, roboty kroczące wykonane w Katedrze Energoelektroniki, Napędu Elektrycznego i Robotyki Wydziału Elektrycznego (konstruktorzy: dr inż. T. Stenzel, dr inż. M. Sajkowski, prof. B. Grzesik, prof. K. Gierlotka). Hexor II to kroczący robot mobilny zdolny do bezkolizyjnego poruszania się w granicach barier architektonicznych, niezależny od zewnętrznych źródeł zasilania. Robot realizuje cele dydaktyczne i badawcze.
Robotem tym można zdalnie sterować lub zaprogramować jego działanie i reakcje na otoczenie. Hexor II jest wyposażony w: mechanizm kroczący – umożliwiający poruszanie się, mikroprocesorowy układ sterowania oraz sensory identyfikujące przeszkody i moduły odpowiedzialne za rejestrowanie, przetwarzanie i przesyłanie wrażeń zmysłowych robota.
Prezentowana podczas imprezy wersja robota wyposażona jest dodatkowo z sensory światła umożliwiające sterowanie kierunkiem chodu robota za pomocą przenośnego źródła światła (np. latarki). Twórcy robota Hexor zwyciężyli w I edycji konkursu „Mój Pomysł na Biznes”, w następstwie czego powstała spółka spin off „Stenzel sp. z o. o.”, która z powodzeniem współpracuje z Wydziałem Elektrycznym.

Ciecz magnetyczna – jest materiałem typu SMART, który zmienia swoją gęstość pod wpływem pola magnetycznego. Jest wykorzystywana w takich urządzeniach mechatronicznych jak magnetyczne hamulce, tłumiki i sprzęgła.