Politechnika Śląska, Wydział Mechaniczny Technologiczny

Zaprezentowany zostanie bolid „MuSHELLka” skonstruowany i zbudowany przez studentów zrzeszonych w SKN „Modelowania konstrukcji maszyn”. MuSHELLka jest lekkim energooszczędnym bolidem elektrycznym, który wziął udział w prestiżowym wyścigu Shell Eco-Marathon Europe w 2012 i 2013 roku. W zawodach rywalizują zespoły składające się ze studentów uczelni i szkół technicznych z całej Europy. Ich celem jest zbudowanie elektrycznego pojazdu, który przejedzie jak największą ilość kilometrów na jednostce energii. W kategorii, której startował zespół Smart Power składający się z członków Koła Naukowego – kategorii prototypowych pojazdów elektrycznych zasilanych prądem pochodzącym z baterii, jednostką tą była ilość kilometrów przejechanych na 1 kWh energii elektrycznej. Rok 2012 był pierwszym rokiem startów nowo powstałego zespołu, jednakże udało nam się uplasować na świetnej jak na debiutantów 10 pozycji, równocześnie wyprzedzając takie uczelnie jak np. Oxford University.
Podstawowym celem postawionym sobie przez konstruktorów bolidu była minimalizacja wagi. Udało im się to znakomicie o czym może świadczyć waga bolidu gotowego do jazdy- jest to zaledwie 23kg! Był to najniższy wynik w stawce wszystkich zespołów startujących na Shell Eco Marathon 2012. Tak niska waga możliwa była do osiągnięcia dzięki zastosowaniu zaawansowanej, samonośnej, konstrukcji nadwozia typu „monocoque”. Rozwiązania tego typu są stosowane np. w Formule1. Do wykonania tego kompozytowego nadwozia (zastosowany laminat składa się z wielu warstw m.in. włókien węglowych jak i włókien węglowo-aramidowych spajanych żywicą epoksydową) wykorzystaliśmy techniki na co dzień stosowane przy budowie samolotów ultralekkich. W celu obniżenia masy, większość elementów metalowych wykonanych zostało ze stopów aluminium.
Zaawansowane technologie służące obniżeniu masy nie są jedynymi innowacjami zastosowanymi w bolidzie MuSHELLka. Cały układ elektroniki jest układem w pełni zaprojektowanym przez studentów. Wykonano własny regulator do sterowania zastosowanym silnikiem elektrycznym typu BLDC, dodatkowo kierowca posiadał kierownicę z wyświetlaczem, na której mógł wyświetlić wszystkie niezbędne parametry, takie jak prędkości, czasy okrążenia czy też napięcia na bateriach. Wszystkie dane zbierane przez czujniki w bolidzie mogły być przesyłane na odległość za pomocą wykonanego od początku systemu telemetrycznego. Dzięki temu, podobnie jak w większości sportów wyścigowych, zespół mógł z garażu obserwować wszystkie parametru bolidu poruszającego się po torze. Komunikacja pomiędzy wszystkimi układami elektronicznymi odbywała się za pomocą magistrali CAN – jest to powszechnie stosowane rozwiązanie w dzisiejszej motoryzacji.
W przygotowaniu na Shell Eco-marathon 2013 wprowadzane są kolejne ulepszenia. Prace prowadzone są m.in. nad systemem odzysku energii KERS (KineticEnergyRecovery System), nad integracją systemów ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) wspomagających działania kierowcy w trakcie jazdy oraz nad integracją innowacyjnych układów mechatronicznych, które docelowo umożliwią w pełni autonomiczną jazdę bolidu.

Projekt „Smart Power” studentów Politechniki Śląskiej jest z pewnością olbrzymią ciekawostką, ale pokazuję także w jaki sposób można wykorzystać najnowsze osiągnięcia techniki w rywalizacji sportowej.