SILESIAN GREENPOWER

Przedmiotem ekspozycji będzie bolid Silesian Greenpower, który brał udział w wyścigu Greenpower Corporate Challenge na torze Goodwood w Anglii. Ekspozycja będzie również zawierała roll-upy prezentujące układy bolidu oraz stanowisko komputerowe prezentujące plany rozwojowe oraz projekty przewidziane na rok bieżący.

Układ mechaniczny bolidu Silesian Greenpower składa się z czterech podukładów, a mianowicie: ramy, łączącej w sobie układ kierowniczy, dwa układy hamulcowe oraz napęd. Podobnie, jak miało to miejsce w poprzednich dwóch edycjach, pojazd opiera się na aluminiowej ramie z rurek okrągłych, których układ zapewnia dużą sztywność konstrukcji. Cięgnowy układ kierowniczy z wykorzystaniem wyznaczonych wartości kątów wyprzedzenia oraz pochylenia osi sworznia zwrotnicy, jest sprzężony z tarczowym układem hamulcowym przedniej osi. Dzięki temu uzyskano większą skuteczność hamowania i bezpieczeństwo poprzez montaż dwóch niezależnych od siebie układów hamulcowych Do napędu użyto przekładni paskowej, której masa oraz sprawność pozytywnie wpływają na parametry bolidu. Układ automatyki składa się z trzech głównych części: układu regulacji, układu telemetrii oraz układu interakcji z kierowcą. Układ regulacji został zrealizowany cyfrowo w oparciu o mikroprocesor, który generuje sygnał sterujący silnikiem oraz wykonuje wymagane do regulacji pomiary. Serce układu telemetrii stanowi moduł National Instruments, który poprzez magistralę CAN zbiera informacje sensoryczne, przy użyciu urządzenia AHRS uzyskuje pozycję 3D, poprzez USB realizuje komunikację z wyświetlaczem oraz wysyła wszystkie dane na zdalny serwer za pomocą routera GSM firmy Westermo. Taki przesył danych zapewnił ogromną przewagą nad innymi zespołami, gdyż umożliwia podejmowanie decyzji oraz realizowanie strategii podczas wyścigu. Układ interakcji z kierowcą stanowi zaawansowana aplikacja dla systemu Android dla urządzenia mobilnego Samsung Note. Za pomocą tego układu kierowca jest informowany o najważniejszych parametrach (prędkości, dystans, napięcia, prądy, czasy, komunikaty). Aplikacja jest także wyposażona w tryb diagnostyki, co pozwala’ na sprawdzenie stanu wszystkich układów i dostępu do wszystkich danych.

W warunkach wyścigu The Greenpower Corporate Challenge największym oporem jest siła aerodynamiczna działająca na pojazd. Dlatego odpowiednie ukształtowanie nadwozia było bardzo ważną częścią całego projektu. W trakcie projektowania poszycia pojazdu Silesian Greenpower 2012 przeprowadzono zaawansowaną analizę CFD oraz wykonano pomiary aerodynamiczne pojazdu Silesian Greenpower 2011 w tunelu aerodynamicznym znajdującym się w Instytucie Lotnictwa. Pojemność akumulatorów jest najwyższa w podwyższonej temperaturze, dlatego nagrzane baterie umieszczono w izolacji cieplnej. Kolejnym wyzwaniem, przed którym stanęli członkowie zespołu było utrzymanie właściwej temperatury silnika elektrycznego, gdyż jego sprawność zimienia się wra z temperaturą. Zastosowano kilka wentylatorów o wysokiej wydajności i małym zużyciu energii oraz komplet radiatorów.
Jedną z najważniejszych cech bolidu SG2012. Która zdecydowała o wygranej wyścigu Greenpower Corporate Challenge jest niezawodność, gdyż pomimo fatalnych warunków pogodowych wszystkie systemy i konstrukcje funkcjonowały bez zarzutu. Prace były bardzo wymagające i pochłonęły mnóstwo czasu, ale dzięki wspólnemu wysiłkowi cały zespół ma powód do dumy.