Tenneco Automotive

Amerykańska korporacja Tenneco zajmuje się projektowaniem, produkcją oraz dystrybucją różnorodnych produktów: systemów kontroli trakcji (amortyzatory) – Monroe®, Clevite® Elastomers, Fric Rot™ oraz systemów kontroli emisji spalin (układy wydechowe) – Walker®, Gillet™i Fonos™.

Tenneco ma swoje przedstawicielstwa także w Polsce. 14 listopada 2001 roku Tenneco oficjalnie otworzyło zakład produkcji amortyzatorów w Gliwicach – Tenneco Automotive Eastern Europe Sp. z o.o. Nasza fabryka już w 2005 roku osiągnęła zdolność wyprodukowania 6 milionów sztuk amortyzatorów rocznie. Gliwickie amortyzatory trafiają do tak znanych i renomowanych odbiorców, jak Renault, Ford, Suzuki, Mazda, GM, Dacia i Volvo.

W 2001 roku w Gliwicach swoją działalność rozpoczęło Centrum Badawczo – Rozwojowe – Eastern European Engineering Center. Zatrudniono wówczas pierwszych siedmiu inżynierów. Od tego czasu liczba ta wzrosła do stu dwudziestu. Centrum Badawczo – Rozwojowe zajmuje się zarządzaniem projektami, inżynierią produktów i komponentów oraz przygotowaniem i testowaniem prototypów. Prowadzone prace w Centrum to zarówno w pełni samodzielne projekty, jak również zadania realizowane w ścisłej współpracy z centrami inżynieryjnymi z Hiszpanii, Czech i Belgii. To często projekty produktów czy komponentów przeznaczonych do produkcji w innych fabrykach koncernu na świecie.

Pomimo trudności, które spotykają rynek motoryzacyjny, gliwickie Tenneco stale rośnie w siłę i poszerza zakres swojej działalności. W naszej firmie pracuje obecnie 600 osób, z czego około 400 na stanowiskach produkcyjnych i około produkcyjnych.

Na Targach chętnie przedstawimy nasze produkty, czyli elementy układów zawieszeń. Zaprezentujemy zwiedzającym konwencjonalne amortyzatory działające w oparciu o pasywne elementy tłumiące, opracowane przez nasze gliwickie Centrum Badawczo – Rozwojowe. Konwencjonalny tłumik drgań to zasadniczo pompa olejowa. Wewnątrz wypełnionego olejem hydraulicznym cylindra ciśnieniowego przesuwa się tłok przymocowany z jednej strony do tłoczyska. Gdy tłok przesuwa się w górę i dół, wówczas olej hydrauliczny jest wypychany przez niewielkie szczeliny w tłoku. Otworki te przepuszczają zaledwie niewielką ilość oleju przez tłok. Spowalnia to ruch tłoka, to z kolei spowalnia ruchy sprężyny i zawieszenia. Zgodnie ze znanym prawem fizyki (zasada zachowania energii) mówiącym o tym, że w układzie izolowanym energia nie może być ani utworzona, ani zniszczona, a jedynie może zmienić się jej forma, amortyzator przekształca w ciepło energię kinetyczną zmagazynowaną w resorze podczas ugięcia. Zwiedzający będą mogli wziąć je do ręki, zobaczyć, jak są zbudowane i zapytać o wszelkie kwestie technicznego inżyniera z naszej firmy.

Ponad to, uczestnicy będą mogli wziąć obejrzeć i sprawdzić, jak działa amortyzator zawieszenia półaktywnego. Zawieszenie półaktywne wyróżnia się przede wszystkim tym, że współczynnik tłumienia układu zawieszenia może nieustannie się zmieniać, przez co amortyzatory stają się bardziej twarde lub bardziej miękkie zależnie od warunków drogowych. Kontrolę taką uzyskano w wyniku połączenia w pary elektronicznego sterownika z czterem amortyzatorami o nieustannie zmieniającym się (i kontrolowanym) współczynniku tłumienia. Niekiedy oprócz normalnych sprężyn, w amortyzatorach takich mogą być stosowane różnego rodzaju rozwiązania samopoziomujące oraz systemy zawieszenia typu Hydropneumatic, Hydrolastic i Hydragas. Stoisko zostanie wyposażone w model takiego amortyzatora, wraz z animacją komputerową jego działania.

Na stoisku będzie także stanowisko wyposażone w mobilny system do pomiaru drgań i hałasu. System taki jest używany przez inżynierów Centrum Badawczo – Rozwojowego w celu stwierdzenia wpływu charakterystyki tłumienia na wyższe pasma częstotliwości (powyżej 20Hz), które w postaci drgań (do 1000Hz) lub hałasu (do 20kHz) mogą wpływać na komfort jazdy samochodem. Każdy z uczestników będzie mógł zapoznać się budową takiego systemu oraz z rezultatami takich pomiarów.

W trakcie imprezy zorganizujemy też konkurs inżynierski: „How it is made?- Discover automotive!”. W konkursie wezmą udział dwie grupy inżynierów/ uczestników Targów, które będą ze sobą rywalizować o to, która z grup szybciej zmontuje amortyzator. Wszyscy uczestnicy otrzymają instrukcję, listę materiałową oraz rysunek techniczny, według których będą pracować.