Cewka zapłonowa i listwa zapłonowa to ważne elementy układu zapłonowego w naszych pojazdach. Ich prawidłowe działanie ma kluczowe znaczenie dla osiągów silnika, a także dla jego ekonomiczności. Warto więc wiedzieć, jak sprawdzić ich stan oraz rozpoznać oznaki awarii. W tym poradniku krok po kroku pokażemy, jak dokonać kontroli cewek zapłonowych oraz listew zapłonowych w prosty i skuteczny sposób.
Kiedy warto sprawdzić cewkę zapłonową?
Z pewnością przede wszystkim zastanawiasz się, kiedy warto zająć się sprawdzeniem cewki zapłonowej. Otóż należy to zrobić wtedy, gdy zauważasz spadek mocy silnika, problem z jego uruchomieniem, wzrost zużycia paliwa czy na przypadkowe przerywanie pracy silnika. Tego typu objawy mogą świadczyć o tym, że cewka zapłonowa lub listwa zapłonowa nie funkcjonują prawidłowo i wymagają sprawdzenia.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową – krok pierwszy
Wiedząc już, kiedy warto zająć się kontrolą cewki, pora na jej praktyczne wykonanie. Do tego potrzebujesz narzędzi takich jak miernik uniwersalny (miernik oporności), zestaw kluczy oraz świeca zapłonowa.
Po otwarciu maski samochodu lokalizujesz cewki zapłonowe, które zazwyczaj znajdują się w górnej części silnika. Po ich zlokalizowaniu odkręcasz zamontowane na nich przewody. Następnie ustawiasz miernik na pozycję “oporność (rezystancja)” i mierzenia dokonujesz pomiędzy stykami cewki. Wartości oporu, które znajdziesz na mierniku, powinny pokrywać się z specyfikacjami podanymi przez producenta Twojego samochodu.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową WSK – przykład zastosowania
Jeśli posiadamy motocykl marki WSK, sprawa sprawdzenia cewki wygląda podobnie, choć ze względu na odmienne miejsce zamontowania cewki proces może być nieco prostszy. Cewka zapłonowa w WSK znajduje się z boku silnika, pod osłoną. Należy ją odkręcić, a następnie wykonać powyższe czynności związane z mierzeniem oporu cewki.
Sprawdzenie listwy zapłonowej
Jeżeli cewki zapłonowe są sprawne i nie masz nic do zarzucenia ich działaniu, warto sprawdzić listwę zapłonową. Proces ten jest prostszy niż w przypadku cewek. Wystarczy, że odłączysz listwę od cewki. Następnie odkręć świecę zapłonową ze świecowodołu listwy i podłącz przewód miernika na końcach listwy. Teraz wystarczy sprawdzić oporność listwy – jej wartość powinna być zgodna z wartościami zalecanymi przez producenta.
Co zrobić, gdy cewka lub listwa są uszkodzone?
Jeśli Twoje badania wykazały uszkodzenie cewki lub listwy zapłonowej, najlepszym rozwiązaniem będzie ich wymiana na nowe części, gdyż mogą one wpływać negatywnie na działanie silnika oraz zużycie paliwa. Jest to dość prosta czynność, którą można wykonać samodzielnie lub skorzystać z pomocy specjalisty.
Podsumowanie
Teraz już wiesz, jak krok po kroku sprawdzić cewkę zapłonową oraz listwę zapłonową. Pamiętaj, że dbanie o układ zapłonowy w Twoim pojeździe jest niezwykle istotne, ponieważ wpływa to na jego osiągi, ekonomię i ogólne bezpieczeństwo na drodze. Regularne sprawdzanie i ewentualna wymiana uszkodzonych części, będzie korzystna dla Twojego pojazdu oraz Twojego portfela.
Sprawdzenie cewki i listwy zapłonowej – klucz do efektywnej pracy silnika
W artykule omówiono proces sprawdzania cewki oraz listwy zapłonowej w samochodzie i motocyklu. Najważniejsze kroki przedstawione są w kontekście pytania jak sprawdzić cewkę zapłonową. Wskazano, że pierwsze objawy problemów z cewką to spadek mocy silnika, problemy z jego uruchomieniem oraz wzrost zużycia paliwa.
W przypadku kontroli cewki zapłonowej konieczne jest użycie miernika oporności i porównanie wartości z danymi podanymi przez producenta. Sposób sprawdzenia cewki zapłonowej w motocyklu WSK jest zbliżony do metody dla samochodu, jednak z uwagi na lokalizację cewki może być łatwiejszy.
Podobny proces odnosi się do listwy zapłonowej, z tym, że wymaga on jedynie odłączenia listwy od cewki i sprawdzenia jej oporności przy pomocy miernika. Konieczne jest porównanie wartości z tymi zalecanymi przez producenta.
Artykuł podkreśla wagę regularnej kontroli układu zapłonowego, gdyż wpływa on na osiągi, ekonomię i bezpieczeństwo pojazdu na drodze. W przypadku uszkodzenia elementów układu, właściwą decyzją jest ich wymiana na nowe części.